Nuffnang

Friday, May 27, 2016

cerita 1: Bagaimana kami bermula

things is, benda ni di luar fikiran. instinct dah lama dah tau apa boleh terjadi, melalui doa, usaha, doa, usaha lagi.. dan lagi.. smpai satu masa, sebenarnya aku pilih utk mengaku kalah dalam hal perjodohan.

hinggalah 1 hari di bulan ogos 2015 kelmarin, aku terjumpa status KakFel, dia mengajar bagaimana mahu menjadi manusia lebih bersyukur, bagaimana mahu agar doa2 kita dimakbulkan seperti kilat. tips diberi hampir 12. aku cuma buat 3 atau 4 sahaja. masa tu masih lagi tak rasa mahu berdoa utk jodoh. penat dan merajuk barangkali. bila fikir2 sekarang, bodoh juga ya, merajuk sama Tuhan dan takdir yg diberi? hurm..

lantas aku buat sungguh2. antara pesan kak Fel, kalau biasa dhuha 2 rakaat, kali ini tingkatkan jadi 4rakaat. kalau dlu sedekah sekian2 amount, kali ini gandakan sedekah dan amalan2 yg lain. kalau terbiasa bangun tido cuma retinya celik mata dan terus bangkit, cuba pula bangun dan pertama kali diucap alhamdulillah nyawa masih dikandung badan, alhamdulillah anggota badan, mental fizikal semua lengkap sempurna. (kalau biasa baca buku Law of Attraction, mmg ini saja2 tips yg omputih tu bagi, padahal dalam agama sudah ada dititip awal2 supaya kita ini diajar utk reti bersyukur dan reti meminta pada yg berhak diminta.. ironi.

dalam buat tips2 diberi dengan tak berapa nak sepenuh hati, aku juga masih berdebar menunggu keputusan dari apa yg ku minta, ku amal. jodoh masa tu dminta dari tangga 4. tangga 1-3 aku berusaha doa yg lebih2 penting (aku kira) waktu itu. kerjaya, mati dlm islam n amal, ibu ayah, sahabat dan keluarga semua. jodoh mungkin no 5. ya. bukan top 3.

lepas 3 hari, aku bertemu Fahri. ait? no 5 kan? kenapa dia yg aku perlu jumpa dlu?

jeng3. bersambung.. :p
hari ke berapa ntah. dia ambil cuti dan dibelanja makan sempena hari lahirku baru2 ini..

5 comments:

Umm AA said...

Kena apply jugak ni nampaknya tips2 tuh..oppsss..tersalah..dah kawen laa...hihihi..gurau jer..
sebenarnya taklah susah sangat kalao kita mintak menggunakan chanel yg btul..senang jer bg Allah nk bg kita ikut keikhlasan..
tak sabar nk tau ceghrite selanjutnya...

Engku Artini said...

owh.. mau praktis jugalah untuk hajat yg belom kesampaian.. tq alis sharing..
cepat sambung part 2 eh.. hehe jeng jeng!!

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

Happy Birthday my dear.. semoga pjg umur dan murah rezeki

mak lang said...

Akhirnya memulakan langkah bercerita :)
Selamat Ulang Tahun Pn Alis.

athiqi ariff said...

sweet sgt ni...