Nuffnang

Tuesday, May 13, 2014

jadik ribu-wan hasil jual bunga kantan.

jumaat lepas, ibuku sebagai ahli biasa dalam pertubuhan peladang (aku sndiri patutnya jadik ahli(mesyuarat tingkap) dalam peladangnita (utk bawah 40thn) tapi leceh sbb meeting selalunya malam atau petang hari bekerja. ibu cerita, ahli peladang ada pergi melawat ladang bunga kantan milik sorang hamba Allah ni. seluas 10 ekar. siap ada pekerja beberapa orang. dan masuk keluar kebun guna pajero. dia jual bunga kantan semata. rezeki dia kan.

lalu aku melihat bunga kantan nan sebatang hasil tanaman ayahku, rasanya jauh lagi nk jadik ribu-wan tokeh kantan. hihi.

*ada yg aku kenal bagitau, dia dh jumpa sorang jutawan jual sabut kelapa semata. pun rezeki jugak kan. bawak bmw tapi tanya niaga apa, relaks je brother sebut "jual sabut kelapa" heh.

10 comments:

Nastyna said...

nnt i kaya raya esok, kalau orang tanya jual apa... i nak jawap "jual taik minyak..." macam best jer. tu pasal tak kaya2 kot muahahaa.

Umm AA said...

dah mula nak berangan jugak nie...nak jual daun kesum jer ker...hehhe

t.a.t.a said...

Jiran aku dulu kalau nak guna bunga kantan, dia mintak aje dari jiran sebelah dia. Senang. Tak yah susah nak beli kat pasar. Fresh lagi kau baru petik dari pokok. Hahaha.

Tapi itu dulu. Laa ni pokok tu semua kakak aku dengan x sengaja telah terbakar kan nya. Hahahaha.

So jiran aku, lepas ni kau nak bunga kantan, sila pi pasar okay?

Hahahaha.

Tukang Padam Papan Putih Cute (T3PCute) said...

rumah mak akak byk bunga kantan.. tanam pokok yg berguna buat masak nie mmg byk faedahnya.. jalan kaki sikit.. idak pun capai tepi tingkap dh dapat

||alis|| said...

sis nas, jual kerisik pon bleh kaya apaaaa.. kuikui.. ala. sebut taik minyak, terbayang kole kacang fav ku. sobs. sobs.

||alis|| said...

ummu aidan-arissa

daun kesum, daun limau purut, limau sambal dan serai. tu semua bleh datangkan lumayan. utk industri kedai siam dan kedai ikan bakar :)

||alis|| said...

cikta

aku geram betul tau kalau dapat petik fresh2 ni. rsa nk kutil semuanya. haha.

petang ni kantan mungkin terkorban. ada kawan bgi resepi buat nasi goreng buh hirisan kantan. buh butter, buh serai racik, garam+blck paper, pecah telor. masuk sifud. fuh. x terliur tu?

||alis|| said...

kak iina

ni yg rsa nk bjiran ngan mak akak ni. hehe. rumah sy ada serai..pandan..daun kari.. limau sambal. kacang botor.. aaa daun apa yg melepet-racik2-org buh dlm kerabu tu? alah. lupa. haa bleh buat system bater ngan mak akak. hihi

||alis|| said...

cikta again

rumah ko mesti ada mcm2 pokok kan? ko taknak gtau takut aku dtg rumah yer? ;p

zilozz79 said...

Saya menjual BUNGA KANTAN MALAYSIA dari kebun saya sendiri secara pukal/borong kpd sesiapa yg berminat utk memborong atau beli utk kegunaan sendiri
Sesuai utk pekedai restoran, pemborong di pasar, pengilang makanan & katering
Harga murah dan kualiti bunga yg segar, cantik & besar
Boleh lawati website www[a]bungakantan[a]com
Lokasi di Hulu Langat, Cheras
Utk tanya lebih lanjut whatsapp/sms 0183879434/0122740022 fazil