Nuffnang

Wednesday, October 17, 2012

sebenarnya tak kan pernah bersedia waktu ini.

Situasi 1 (dengan lelaki A)- jika terjadi seperti dirancang dulu.. Aku mungkin sudah duduk serumah dengan mak mertua yg sayangkan aku. Yg rajin memasak. Yg jenis x berkira. Tp aku kena dengar cakap si suami. Dan si suami jenis mendengar kata ayahnya 98%. Hujung2.. Aku rsa aku akn makan jeruk hati (sebab asek menjeruk hati dengan sikap suami yg baru 6bulan aku nikahi) aku mgkin bakal bergelar ibu pda waktu ini. Mungkin. Yg itu.. Aku ready. Haha.(2011) ................................ Situasi 2 (dengan lelaki B)- aku mungkin bakal menghitung hari menahan debar utk dinikahkan dengan lelaki B ini selepas raya haji ini. Mungkin aku masih di melaka. Bukan di negeri asing seperti mna aku berada kini. Mungkin 3 bulan lepas aku tengah berbalah dengan lelaki B sbb aku xnak pakai bju kaler terang2 sebab aku sawo matang manakala kulit dia jenis pakai bju kaler apa pon masuk. Haha lagi (awl 2012) ......................... Situasi 3 (lelaki C)- mungkin skrg.. Aku bkawan ngan lelaki C. Merancang utk nikah pd tengah 2013. Dan aku akn dibawa ke mekah utk ikut dia yg bkal bkerja disana kelak. (akhir 2012) ......................... Sebenarnya.. Apa jua plan parents aku.. Klu Tuhan tuh cakap belum masanya. Maknanya belum laa.. Kun fayakun. Bkn kata aku x ready ke.. Atau siapa yg x ready. ......................... P/s: lelaki A B dan C semuanya merupakan calon pilihan parents aku. Aku jenis mengikut. Tp jika dpt rsa or sense something wrong somewhere.. Aku xkan hasitate utk cut it off. So.. Sense aku stakat ni menunjukkan aku benar. 3 calon itu akn bt aku menangis kemudian hari. Mmg.. Ada hari2 dlm rumahtangga..kita akn nangis.. Cis jalan yg terbntang bkan senantiasa ditaburi roses yg mewangi. Cuma mksud menangis aku disni ialah "akn ada prkara yg bt aku menyesal n menangis dlm hati..sepanjang masa. Hurmmm...

4 comments:

wakgelas said...

ramainyae calon tuuu.. ehhheEE

AinNur Haris said...

cik alis..
(siap sedia ye baca komen panjang berjela ni..hihihiii..)

saya yg berkahwin dgn pilihan hati -- selepas yakin dgn istikharah -- selepas menyiapkn mental, fizikal dan emosi untuk bergelar isteri -- dan -- selepas saya serahkan seluruh masa depan saya pada pimpinan tangan dia dan tulisan takdir DIA...

pun, saya masih menangis saban hari kerana dihantui oleh perasaan "something wrong somewhere"...tapiiii...itu bukan lah pula alasan utk saya putus asa atas perkahwinan ini..kan..?

yg saya nak jelaskan, perkahwinan itu sendiri penuh airmata cik alis..sama ada pilihan sendiri, pilihan keluarga ataupun pilihan tak disangka-sangka (mcm drama Adam dan Hawa tu)..

so, cik alis rasa mcm mana..?

bersedia...? bersedia mcm mana lagi cik alis..? kalau takut peluru hidup, kita pakai baju kalis peluru..tp kalau Allah kata kita mati, kita mati jg..dgn cara lain..jatuh gaung mungkin..ermmm..

cik alis..
maaf cakap..awak takut pada apa yang awak tak mampu dapat atau awak takut pada apa yang si dia tak mampu beri...?
(apa pun jawapannya..kesimpulannya sama cik alis..)

soal jodoh, jangan terlalu banyak berfikir cik alis..belajarlah "melepaskan"..kerana rasa "melepaskan" itu lah sebenarnya definisi bersedia yg sebenar dalam rumahtangga... :)

*melepaskan = tawakal






p/s : pun begitu..saya doakan cik alis bertemu jodoh dgn yg benar2 padan..bukan disuai padan..hehehe.. :)

.

gadisBunga™ said...

kite dalam stage 'jalan je' sekarang. jodoh sampai, kawin.

||alis|| said...

Wak
Ramai tp jenis xbleh ngam pon xbleh gak wak. Serem. Haha

Puan ain
Anda benar. Lebih lagi anda ialah sorg yg punya pngalaman jauhhh lbh byk dri sy. Takut meminta dri yg x dpt memberi barangkali jenis sy ni-jnis pndam n xmahu tegang2. Hoho olang hapi go luki mcm ai..klu tegang2..ai xpndai nanges or update dlm fb lorr.. (Coz sy diajar..lpas kawen sume rhsia pkahwinan..hnya kita berdua yg perlu tahu..tp selagi belom tempuh.. Sy sndiri xpndai nk mndai2 bg jamin n janji..tgk keadaan kot :D) Eh ttibe ada adam hawa. Sgguh la kita ni kan..haha!

gB
".....DARI KANAN..CEPAT JALAN..!!!!"
eh. gB.. Dh jalan dh yer.. Patut laa dlm blog mnyak munge.. (ok kelaut) peace!