Nuffnang

Thursday, December 29, 2011

perkongsian untuk si bujang wanita: bukan sekali dua kita pernah merasa begini, kan?

ramai pernah berkata, tapi bila si manis gB utarakan di fb beliau berbunyi lebih kurang "kan seronok org yg dah kawen, kejap2 dah ada suami, kejap2 dah peknen, kejap dah ada anak, kejap anak dah besar, kejap dah nak masuk 2nd baby.."

mmg kalau tgk kawan2 di fb, hati ini meronta cemburu campur happy tgk kawan2 bahagia dengan perkahwinan 5-3tahun kini... seronok sgt. tgk kawan2 peknen yg bolat, tgk bb2 yg comel, kanak2 yg keletah.. sgttt.. sukaaaa... :D

life is so wonderful and cantik jer perjalanan kan? :)

saya pon pernah berharap perjalanan saya selancar itu, pernah. banyak kali, start usia 23thn :), malah sampai sekarang. belum rasa nak stop dreaming lagi.

namun janji dan rancangan Tuhan itu lebih cantik dan terbaik untuk saya rupanya. saya percaya itu. bukan dibuat2. namun sebagai manusia, ada kala, saya lelah. mujur tak lama, benar kata org, pengalaman sgt mengajar kita :)

bermula dengan asri, putus selepas 14thn menunggu,
kemudian dengan S, tak sempat berkawan, bertunang, kemudian putus.
dan seterusnya dengan encek 'bakalpeminjamrusuk(?)' yg kini dah suam2 kuku atas dasar jauh dan kerja semata.

kalau dulu, mungkin saya akan mengeluh sangat2.
saya akan menangis puas2.
saya akan peluk diri sendiri kejab2.
saya akan pujuk hati berhari2 dengan ayat "jgn laa nanges"
saya akan kuatkan semangat dengan bandingkan diri yg bertuah berbanding dengan rakyat afrika yg kurang makan atau palestin yg belum merasa aman.

sekarang.. tak lagi.
saya tak mahu mengeluh, jauh sekali menyesali.
sebab saya tahu, hadirnya mereka2 bersama pengalaman pahit itulah, dengan izinNYA,
saya bukan lagi si cengeng atau cendawan yg sikit2 nak rebah.

betol, sesekali jiwa atau hati akan terusik dengan kenangan lama.
kadang2, malah ada masa hari2, saya masih teringat pada asri, bahagiakah dia?
kadang2, masih tetap terfikir, adakah S sudah menyesal dengan perbuatannya yg memalukan saya dan family saya pertengahan tahun ini?

kadang2 itu tetap ada. saya takkan nafikan.

sebab jika melupakan terus, percayalah, kita akan hilang arah. kerana dengan adanya 'arah2' ini, baru kita mampu untuk berjalan menuju ke jalan yg tidak salah, harap2nya dan InsyaAllah..

9 comments:

monas2petronas said...

nak nanges baca..:( faham sgt ni...kdg rasa lelah sgt kan menanti....sabar yer...Allah slalu dgr doa kita...

||alis|| said...

kakween
takpe, skrg gua dah kental dah. err.. kawan pak sandy sume dah kawen kan? takde ke yg bujang2? haha dasarrrrr ^__^

gadisBunga said...

hey you...sekarang ni kite dah tak kisah. i am boyfriendless. single. and available. tapi tak desperate. mungkin nampak desperation tu bila tgh PMS kot. hihi~

but i believe that God has the best plan for us. :)

CAHAYA MATA said...

cik alis..
gembira tengok awak dah bersemangat dan lebih positif skrng..

cuma ada sedikit kerisauan saya.. apakah kekecewaan dek cinta itu nanti akan membuatkn hati manusia menjadi keras...? penilaian manusia menjadi prejudis..atau kepercayaan manusia kpd manusia lain semakin pudar....?

nilai kemanusiaan itu bergantung pd nilai CINTA di dalam dirinya.. jika selalu dilukakan, dihampakan, dan disakiti..tak mustahil manusia akan jd hati kering, cepat berpra-sangka dan sebagainya...

sedihkan... :(

CINTA sepatutnya melebutkan jiwa dan menghangatkan perasaan...jika sebaliknya, pasti CINTA akan jadi tidak indah lagi...huhhhh...!!

okey.. let me be honest..
saya pun dulu keras hati..sebab penantian 7 tahun yg sia-sia itu mengeraskan hati saya..hingga kini pun sebahagian hati saya mash keras.. owwhh,kasihan pakcik... (hehehehe...) dia yg terpaksa bersusah payah melembutkan hati saya setiap hari... dia x salah, tp seolah-olah dia yg perlu menghadapi kesan akibatnya... well, what to do...kan...hehehe...

cik alis..
saya harap awak tak macam tu..
simpan sedikit sisi hatimu yg lembut utk diserahkan kpd "bakal fahri" kamu nanti... :)

errr...terlebih sudahhhh...komen panjang berjela...huhuhuuhuu..sorry..



p/s : saya masih menunggu jawapan kamu di inbox fb...hari2 check inbox ni...ngeee... :)

||alis|| said...

gB
hey you, my bad, sorry! pms jugak kot! hahaha!! :D tapi kdg tuh tetap terasa jugaks kans... hmm..

ain
terima kasih. terima kasih. terima kasih. bahasa kamu lembut. lambang kamu juga punya jiwa yg lembut. saya sedikit keras, selalunya lantang. separuh jiwa saja yg lembut hatinya. kena nuntut lebih nih dengan kamu :)

coklat~vanilla said...

kak hana pun punya rasa yg sama mcm kamu alis...
kadang2 mai la jugak rasa lelah itu..

||alis|| said...

kakhana
kita pon doa selalu tak semua org akan rasa apa yg kita rasa kan. sebab pedih.

sevenSeptember said...

boleh saya pinjam kata2 di atas utk kuatkan semangat saya sendiri..tq

||alis|| said...

seven
sorry lambat reply :) amek la.. semuanya jujur dari hati saya.