Nuffnang

Monday, June 22, 2009

15 tahun dan... that's it. enuf is enuf...

salam..

dahulu kala...

aku amat laa paranoid orgnya.. tak bleh kena trauma yg berlaku depan mata, yg didengar dek telinga... so sepanjang aku membesar... aku terdedah ngan bukan sedikit cerita rumah tangga yg tidak aman.

seusia 7 tahun, aku mula terfikir mahu ambil anak angkat saja bile dewasa kelak. punca?
sebab tak mahu berkahwin!

---------------------------------------------

aku dulu duduk di sebuah taman perumahan yg aman.. tenteram. jiranku kiri kanan baik orgnya...

tak lama kemudian..

waktu aku masih di sekolah menengah; jiran sebelah rumah suami isteri bertengkar. lama. suami ada wanita lain. suami pangkat jauhhh lebih rendah dari isteri (tapi isteri tak kisah pon..)

sejak perbalahan pertama; hingga malam2 berikutnya, bertengkar perkara biasa bagi pasangan ini. tidak lama lagi lepas itu, suami mula memukul isteri. walau bilik mereka gelap, aku masih terdengar suara isteri mengaduh minta jangan dipukul lagi...

aku curi2 dengar dari bilik, kadang2 menjengah dlm bilikku yg sengaja aku gelapkan. aku menangis sendiri bila mendengar, melihat bayang bayang si isteri dipukul, aduhai... malang nasib wanita itu.

aku tekad, tidak mahu berkahwin, takut terjadi seperti itu. tidak mahu, tidak. tidak. kata hati kecil ku tika itu 13 tahun.

kemudian, masih lagi dengan niat tidak mahu berkahwin, aku berjalan libur bersama adik2 di mid valley, 2004, begitu laa.. kebetulan tika itu angah masih di UPM, jadi amek la peluang jalan jalan sekali.

aku suka hinggap di tingkat tengah mid valley itu. suka melihat gelagat org yg lalu lalang di bawah. pandangan ku akan aku labuhkan ke bawah. suka. hihi...

tak lama.. aku dengar sepasang pasangan, india (maaf, bukan racist yaa.. kebetulan..) bergaduh. pertikaman mulut yg panjang, dan disudahi dengan wanita india yg malang itu DITAMPAR oleh lelaki tersebut.


DUPPPP! hati aku berdetak lagi. trauma lagi. kalau dlm drama, aku tak rasa apa. ini depan mata.. aduh! yg sebenarnya aku mudah simpati dan takut melihat org bergaduh. takut lebih dari simpati selalunya... hatiku kecik.

kira2 15 thn aku rencana sendiri tidak mahu dekat dengan perkahwinan. biarlah aku hanya punya anak angkat, biarlah masa bujang ku dihabiskan ngan jalan2... biarlah semua aktiviti ku, org bujang saja yg terlibat ;)

kemudian ntah apa yg melanda, akhirnya aku sedar, prinsip ingin bujang selamanya itu, tidak baik. seperti melanggar acara janjinya tuhan. baru aku kembali berfikir...

cuma baru 2-3 tahun ini, aku terbuka hati mengenai perjodohan. psttt... aku pernah diatur pertemuan sama 2 jejaka selama 2 tahun ini tau... oelh keluarga terdekat....

kalian mahu tahu ke?...

nanti nanti saja ya *wink wink*
.
.
.

11 comments:

kueh bakar said...

apsal tak jadi?
tak berkenan ker?
kawinlah..
kawin tu sedap

||alis|| said...

bakar berlauk: nih ku syak mu dah makan nasi minyak ni, ke nasi briani ker.. lalala~

tak jadik pasal bukan jodohku, senang.. lalalalala lagi..~

:. aYu .: said...

kak alis... lelaki tu xcukup syart jd suami kak alis yer...

pArAsiT_dUniA said...

alis umor brape yek???
cousin naz ada minta naz mencarikan jodoh utk dia.. hehe...
klu nak cuba berkenalan mungkin boleh.. itupun klu alis sudi...
maaflah... naz bkn menghilang...cuma berehat seketika..chewah.. masih gusar ingin mencari kerja lain.. yg lebih terjamin dari yg sekarang..:(

||alis|| said...

bismillah...

ayu sayang; bukan mereka yg tak cukup syarat.. tapi mungkin akak yg tak cukup syarat menjadi suri mereka ;) (masih kesal berat, blog kamu masih jem kala akak bukanya, ampun!)

nazz temanku sayang: oh, begitu rupanya.. nazz wanita yg kuat semangat, i'Allah rezeki tidak akan putus ;). kenalan baru? i'Allah. emailkan padaku, kelak kita talk2 ya ;)

fq said...

ish....
bhya 2 cm 2....
kwen la...
t da tua xda orng nk jga...
sedeh nnt....

et said...

erm..begitu rupenyer..
de trauma ek..
xpe2..akan jumpe gak stu ari nnt..
^^

Abg Din said...

ada tu...tunggu je.

en_me said...

lady nak kawen ghupernyerrr.. ehehe, salammm

||alis|| said...

bismillah...

fq: bukan, itu cerita 15thn lalu, skrg dah ok ttg isu jodoh ;)

et: doakan kiter jumpa 'fahri' kiter yer~ kiter pon doakan awak jumpa 'fahri' awak ;P

en_me: saya nak kawen? nak kawen ngan siapa? hihi.. salam jugak..

||alis|| said...

bismillah..

abg din: masya allah.. terlupa balas~ maaf.. hmm.. makaseh atas doa itu ;)